Mari join..:)

Tuesday, March 26, 2013

Kenapa Melayu jarang score Math.

Amboi,mentang2 cikgu math pandai pulak dia nak wat teori eh. Biasaaaa Udez tu! Hehe.

Berdasarkan pemerhatian aku pada adik2 dan anak murid aku,inilah teorinya. Kebanyakan Melayu tak dididik untuk suka nombor. Didikan awal ialah penting okey.

Bukan nak kate orang lain,adik2 aku pun sama. Aku lain dari adik2 kenapa pulak? Mak ayah sama. Huhu.

Mak aku kata. Masa aku kecik (dalam perut sampai dalam buai) mak aku rajin wat kira2. Tak tau la kira2 apa. Pastu satu lagi arwah atok iaitu arwah ayah pada mak aku suka congak. Jadi kononnya turun pada aku.

Turun kat aku ja? Tak aci la. Okey yang tu aku tak tau la. Walaupun memang aku suka congak2. Tapi sejak aku tadika mak aku rajin ajar aku math. Ingat lagi. Masa tadika aku dah tau cara bahagi. Kan darjah 3 baru belajar kan. Kira advance la.

Tapi takdela nak show off aku pandai ke apa kan. Cuma nak cakap yang sebab mak aku rajin ajar aku dulu maka aku jadi berminat dan suka buat math. Dia ajar sampai bebetul dapat. Dan aku pulak jenis tak putus asa masa tu. Huhu. Minat kan bole dipupuk...;)

Memang aku sangat suka math dari kecik. Aku bole lupa sekeliling buat math. Masa darjah 1 heboh kat sekolah sebab kononnya aku bole wat soalan darjah 6. Aku pun tak tau masa bila. Huhu. Tapi yang aku ingat masa darjah 5 aku sibuk belajar form 1 nye math. Aku jenis memang takkan tumpu masa kelas.Macam genius kan bunyinya dulu. Sekarang? Macam apaaaa pun tak boleh.

So aku rasa budak2 dari kecik kenaaaa diajar untuk fikir yang math tak susah. Macam Cina ajar anak diorang. Macam genius Sufiah dulu. Kan ayah dia yang ajar yang dia pandai sangat tu. Pastu ada talent pulak. Takde talent takpe, yang penting rajin.

Okeyla. Takut ada orang nyampah pulak baca. Bukan perasan good good,cuma nak share opinion aku. Melayu boleh!

No comments:

Post a Comment