Mari join..:)

Wednesday, January 9, 2013

Budaya berhutang.

 
Berhutang sekarang adalah perkara biasa. Ada yang hutang baik dan ada hutang jahat. Hutang baik ni maksud dia tak membebankan kita la. Contoh macam beli keta dan rumah.Sapa yang mampu beli cash kan. Tapi kalau tak mampu bayar bulan2, dah jadi beban. Kena ikat perut bagai. Sendiri la susah kan.
 
Tapi beli kereta dan rumah tu kira keperluan asas. Nak tak nak kena berhutang. Tak nak komen la pasal tu. Sekarang ni nak sebut pasal sengaja berhutang. SENGAJA BERHUTANG.
 
 
Ada kenalan aku ni. Makcik dia sangat suka berhutang. Haritu kebetulan je aku ada sekali dalam drama tu. Makcik dia datang katanya nak pinjam RM50 dengan kenalan aku ni. Senang letak nama S je. S kata la, dia takda RM50 sebab dah bagi adik dia. Pastu makcik dia tanya aku.S ni pun tengok kat aku.Sebab S ni kira macam orang yang aku boleh percaya la.Dah kenal lamaaaa kan. Aku pun bagi la.Dengan naif sekali.
 
 
Pastu. Lepas makcik dia beredar, S cakap dengan aku. Kalau ko nak tau,makcik aku tu suka berhutang. Dia pinjam duit mak aku dah beribu,tapi tak pernah bayar. Sebab tu aku buat buat takde duit tadi.Tadi aku nak bagi isyarat kat ko,tapi takut dia nampak. Dia tu pakai kereta best, rumah besar, barang pun best best tapi sume berhutang.Mak aku walaupun biase biase je tapi kalau beli barang beli cash.Family dia macam dah jadi budaya pulak berhutang tu.
 
 
OMG. Rupanya.
 
Pastu S ganti balik duit aku.Sian S. Manalah aku tau kan.
 
 

No comments:

Post a Comment