Mari join..:)

Thursday, December 20, 2012

Kebenaran mengenai minum 8 gelas air sehari.

Tajuk punya panjang. Padahal nak cakap sikit je.
 
 
Berdasarkan laman web ini, kita tidak perlu minum 8 gelas sehari seperti yang dicanangkan semua orang itu. Kita perlu minum berdasarkan cuaca dan aktiviti yang kita lakukan. Contoh jika kita ikut rutin 8 gelas sehari kan. Pagi tu kita minum sampai 8 gelas. Kira dah cukup la kan. Pastu petangnya kita pegi jungle trekking. Sebab kita dah minum 8 gelas tadi, kita cakap kita tak payahla minum lagi sebab dah cukup 8 gelas. O no no no..Itu salah, kata penulis artikel itu. Lebih banyak anda kehilangan air, lebih banyak yang perlu diminum,lebih banyak dari 8 gelas.
 
 
 
Selain daripada tu, minum 8 gelas air boleh memudaratkan. Nak tau kenapa?
 
 
Minum terlalu banyak air boleh menyebabkan keracunan air (sekiranya menahan mambuang air kecil) ataupun situasi elektrolit tak seimbang.
 
 
 
Aku tak nak terang lelebih, korang baca la sendiri kat link tu. Yang penting, azam sebelum kiamat aku tu tak boleh diteruskan. Bukan sebab malas, tapi sebab aku takut keracunan air. Aku akan minum dalam 4 gelas sehari je. Boleh?
 
 
 

No comments:

Post a Comment