Mari join..:)

Monday, May 3, 2010

cerminla muke tu dulu!

cermin diri sebelum tidur memang penting.bukan tengok muke kat cermin.tapi lebih kepada cermin hati.apa benda baik aku buat harini,ape benda jahat aku buat harini.dan lagi bagus kalau buat solat taubat terus.eh eh. ni ruangan tazkirah ke ape ni?

bile sebut pasal cermin hati or tarbiyah ni,teringat mase sekolah.form 4 specifically.mase tu zaman riang ria aku.orang cakap zaman honeymoon.memang honeymoon gile.tapi tak dela sampai pergi pulau jeju.kat ipoh je.tu pun dalam penjara sekolah je.eh eh takdela sekolah tu teruk sangat sampai jadi penjara.ish ish.

mase tu,aku ni yang suke main main,suke poyo poyo suke lepak lepak tiba tiba dilantik menjadi naqibah usrah.dulu mase sekolah ada kumpulan kumpulan usrah dan tadarrus.tiap tiap tahun akan tukar tukar orang.nasibla kalau dapat orang same.tu kire jodoh kuat la tu.eh eh sume pompuan jodoh apenye.tiap tiap grup terdiri daripada form 1 sampai la STAM.jadi dari sinilah boleh kenal semua orang dalam sekolah.tapi serius,kalau ada sape sape tanye sape ahli usrah dan tadarrus aku dulu memang aku tak ingat.ade 2-3 orang jelah kot aku ingat.

dalam usrah aku tu,ade 2 ke 3 orang budak form 4.yang lain adik adik form 2.sorang budak form 4 tu pemilik blog http://anakhamja.blogspot.com. yang lain lain aku tak ingat.hehe.yang pentingnye,aku naqibah.aku yang selalu blur dan serba kekurangan ni jadi naqibah?ish ish ish.rosak rosak.mase tu aku jumpelah AJK yang taruk name name tu semua.ala kawan aku je.kalau tak silap aku ekin sakdi.tapi,DIA TAK NAK TUKAR.die cakap ok ape ko jadi naqibah.nilah masenye.padahal mase tu aku rase cik suwaibah anakhamja tu lagi layak dari aku.sob sobs.

jadi nak tak nak aku pon galas lah tanggungjawab itu.wah galas tuh.berat gile ahh tanggungjawab itu.terngiang ngiang blog cik nora usrah adalah amanah. insaf gile.tapi mase tu aku tak pikir lagi benda ni.biasela.zaman budak budak hingusan.aku ingat lagi.dahla selamba buat usrah dalam bilik sekangkang kera yang sesak itu sebab malas nak pergi surau pakai lengkap lengkap segala.padahal surau belakang bilik tak la jauh mane.pastu mase nak usrah je mule la panggil buat announcement kat sume orang "SAPE ADA TAZKIRAH QASIRAH KAT SINI????!!!" siap sebut qasirah lagi tu.sebab kalau tawilah kang aku yang tak lalu bace.eheh.

pastu,kadang kadang ruangan tazkirah dalam UJANG pon boleh je sebat.dah tu,main bace je.nak terang lebih lebih tak berapa pandai.yang selalu jadi tukang terang sape lagi kalau bukan cik suwaibah.hah,korang paham kan kenapa aku cakap dengan ekin sakdi suh tukar suwaibah jadi naqibah tadi?(suwaibah,kalau kau bace ni mesti kau sengih sengih kerang busuk kan sekarang?)

jadinye,err..ape motif cite ni tadi eh?tak ingat pulak.haa ok ok.macam ni.jadi tarbiyah itu penting.sama ada sama sama kawan or dengan diri sendiri or dengan ustazah or ustaz.jangan tarbiyah dengan pakwe makwe pulak.tu kes lain dah tu.



oh.tajuk ni jangan dipraktikkan jika anda mahu reject seseorang.sangat kejam.

2 comments:

  1. hehe..mestila ingat..
    ko la penyelamat aku mase aku ngah bercelaru..huhu

    ReplyDelete