Mari join..:)

Friday, April 23, 2010

rumah kedua.

korang ade rumah kedua tak?jangan bagi jawapan hostel atau asrama ok.itu adalah dikira rumah pertama anda.pagi tadi masa mandi tiba tiba terlintas idea nak tulis pasal rumah kedua.antara sebabnya,sebab aku mandi di rumah kedua aku la.

mase kecik kecik aku ada empat (4) rumah kedua.kenapa tak namakan rumah kedua,ketiga, keempat dna kelima?sebab aku tak reti nak letak ranking dia.ok lah, aku cuba lah buat ranking dia jap lagi.

rumah pertama:RUMAH AKU.eh kau kate nak cerita pasal rumah kedua?baik baik.proceed.

rumah kedua:RUMAH ARWAH OPAH+ATOK.rumah opah dalam 10 minit jalan kaki, 5 minit je kalau naik basikal.kalau naik moto kapcai bapak aku kurang 5 minit je.reason rumah ni jadi ranking no.2 sebab jarak la.lagi satu ayah aku memang hari hari datang melawat opah.sama ada bertanya kabar atau menyapu laman aku pon tidak pasti.lebih tepat lagi,kurang ingat.disebabkan aku memang suke join ayah aku merempit jadinye memanglah aku pon join melawat opah sekali.yang paling best tentang rumah opah adalah keredupan dia.memang redup.rasa tenang je kat dalam.lagi satu rumah opah jenis yang rumah kampung dua tingkat dan ada beranda tu.memang rumah kampung asli la design die.masa kecik kecik aku penah tanye,"kenapa rumah kite satu tingkat tak macam rumah opah?nak rumah macam tu jugak."sampai sekarang ni,aku tau hajat aku takkan kesampaian.mungkin satu hari nanti.*hint hint*

lagi satu yang best tentang rumah opah adalah bau ikan panggang.hari hari menu ni mesti ade kat rumah opah.pastu bau pisang(eh pisang ade bau ke?)sebab atok selalu bawak pisang balik dari kebun.oh ye.tidak dilupakan bau pinang dan kekabu sebab depan rumah ada pokok tu.oh ade lagi.bau mengkuang.sebab opah pandai anyam tikar mengkuang.bantal pon opah buat sendiri pakai kekabu tu.tambahan:tepi surau sebelah rumah opah aku ada pokok jambu air.*meleleh air liur teman*

tapi sekarang,rumah itu sudah usang kerana tiada orang tinggal lagi di sini.atok pergi masa aku tingkatan 1.teruk aku menangis time tu sebab aku tengah orientasi kat sekolah jadi takde orang yang datang ambik aku kat sekolah.aku tau pon sebab aku telefon opah.tu pun lepas seminggu peristiwa itu berlaku.sob sob.opah pulak pergi masa aku tingkatan 4.pon aku tak sempat balik.beza beberapa jam je.sob sob sob,kedua dua kejadian berlaku masa aku sekolah asrama.memberikan aku sebab untuk mempunyai banyak kenangan pahit pasal sekolah berbanding kenangan manis.T_T

rumah ketiga:RUMAH OPAK CIK+ARWAH TOK CIK.rumah opah cik ni sebelah je ngan rumah opah.paham kan kenapa die dapat ranking ketiga?opah cik ni adik ipar opah.atau lagi senang cakap tok cik adalah adik opah.anak anak opah cik yang aku panggil mak andak dan pak anjang tua 5 tahun dan 3 tahun je dari aku.itulah sebabnya kami boleh sama sama main guli dan bace buku dragon ball.juga pegi sekolah rendah yang same.kalau opah takde aku akan pergi rumah opah cik.rumah opah cik pon sama design ngan rumah opah.lagila aku tak puas hati kan time tu.sebab kenapa rumah aku tak sama design jugak.hmm.nampaknya ingatan aku masih baik.oh ye.tok cik meninggal masa aku darjah tiga.aku ingat lagi lepas sekolah arwah atok ambik aku kat sekolah pergi rumah tok cik.masa ni aku blur.memang tak ingat ape yang jadi mase tu.

rumah keempat:RUMAH JIRAN SEBELAH RUMAH.aku letak ranking keempat sebab err..tak de hubungan sedare.tuan rumah die aku panggil opah lebor dan tok noh.sebab aku selalu lepak situ sebab aku selalu main dengan anak anak dia kak tiah dan kak siah.oh.aku tak ingat aku main ape ngan diorang.main mekap kot.entah lah.

rumah kelima:RUMAH OPAH BELAH MAK.rumah ni aku letak ranking last sebab kedudukannya yang jauh.rumah opah ni kat felda soeharto,ulu selangor.kurang kurang pon 3 jam nak sampai.sebab tula dapat ranking last.tapi jauh jauh pon sebulan sekali jugak balik kot.sempat gak dapat kawan buat main masak masak dan kawen kawen.erm kawan kawan tu dah kawen betul betul pon.dah ada anak lagi."bekas" suami tu belum kawen kot.tak sure.oh mesti korang fikir aku nak kawen betul betul dengan die kan?*geleng geleng kepala*

sekarang opah dah tak dok situ.mase hari kebesaran je balik sane.jadi sape sape rase rumah dekat situ dan nak datang beraye dipersilakan dengan hormatnya.tahun ni aku raye pertame kat sane dulu.haa design rumah opah ni same ngan rumah opah perak.tapi rumah opah ni 3 tingkat.oh ade satu benda tak best pasal rumah ni.sebab opah cakap dulu dulu ada askar jepun kena bunuh kat anak sungai belakang rumah tu.jadi masa senja jangan gatal gatal nak pegi panjat pokok manggis.tegak je bulu roma tengkuk.tapi mujurlah tak pernah jumpa lagi orang jepun tu.oh ye.berdasarkan nama kampung mak aku ni,mesti korang ingat aku jawe kan?bukan bukan.mak aku mandailing.

anyway,sekarang pon aku rajin buat rumah kedua.sem lepas aku rajin lepak rumah ex-housemate ku khairina.sebab dia bilik double tapi dia sorang.konon konon jadi peneman la.sem ni ingatkan takde nak buat rumah kedua.tapi err..ada jugak.best dok sane sebab meriah tak macam rumah aku yang masing masing buat hal sendiri.paling paling pon borak borak ngan roommate aku cik amni.yang 3 orang lagi tu fsts.so diorang geng 3 orang je.eh eh.macam kefakultian pulak.


err..panjang lebar sungguh entri ini.nasibla sape yang rajin nak bace aku membebel.huhu.*sengih kerang busuk*


p/s:awal betul mak aku wish besday.die cakap 2 hari takde beza pon.nasib baik mase die sebut pasal kawan aku nak kawen tu die tak beri soalan cepu emas seperti:"kawan kau dah kawen.ko bila lagi?umur dah 22.tahun depan bolehla kawen"

4 comments: