Mari join..:)

Tuesday, March 30, 2010

u got dialect?

dialect means:

1.
Linguisticsa variety of a language that is distinguished from other varieties of the same language by features of phonology, grammar, and vocabulary, and by its use by a group of speakers who are set off from others geographically or socially.
2.
a provincial, rural, or socially distinct variety of a language that differs from the standard language, esp. when considered as substandard.
3.
a special variety of a language: The literary dialect is usually taken as the standard language.
4.
a language considered as one of a group that have a common ancestor: Persian, Latin, and English are Indo-European dialects.
5.
jargon or cant.


dipetik daripada: http://dictionary.reference.com/browse/dialect






korang ada dialek tak?or in other word can be called loghat.aku ade sikit loghat perak tengah sebab ayah aku memang orang perak tengah dan sejak kecil aku memang tinggal dalam daerah itu.ape?perak tengah kat mane?


ni haa peta dia.beso teghuih..eh besar terus.

nampak tak Kampong Gajah di atas?bukan Kampung Gajah yang dekat Balai Polis Bota tu.tu name kampung.Kampong Gajah ni name pekan.aku dok situ le.kalau kome eh korang tengok kat atas ni tak nampak pun name kampung aku tapi takpela.janji ade la peta perak tengah tu.(ape nak wat kampung tak femes)


kat perak ada banyak loghat tapi loghat yang paling femes adalah perak tengah ni la.ala yang macam pah bedah tu.kalau tanye orang negeri lain kan, deme eh diorang biasenye cakap best la loghat perak ni.


sebenarnye kalau nak ikutkan loghat aku tak la pekat mane..sebab?mak aku.eh tibe tibe salahkan mak pulak.hehe.mak aku asal selangor di mane takde loghat langsung.(walaupun mak aku keturunan mandailing tapi die tak tau pon cakap bahase tuh.)jadi kalau ade antare kitorang yang cakap dalam loghat tu,die akan cakap,"haa tu anak ayah" ataupun "adik,nanti dah besar jangan cakap macam tu tau.cakap macam mak"(ditujukan pada adik bongsu aku) ataupun "u ni cakap lah bahasa baku.tak pahamla"(ni tuju kat ayah aku) ataupun"nasib baik korang punye perak tak pekat macam OS tu,kalau tak pegi pekan buat kene gelak dek orang je" ataupun "ko kat serawak tu cakap perak ke?"(ni tuju kat aku sebab aku balik umah loghat tu masih ada) haa tu belum dapat yang lidah pekat macam arwah opah aku.aku pon tak paham kadang kadang.hehe.oh ye.lagi satu reason sebab aku sekolah kat ipoh mase sekola.mase tu,semua guna "kami-hang or aku-hang" dan bila loghat aku terkeluar kawan aku cakap "apehal ko cakap macam kampung ni"hmm sedih.


aku sebenarnya takdela malu nak cakap loghat tuh,tapi aku heran sebab hari tu,aku jalan kat jambatan sambil bercakap dengan ayah aku.suare aku takla kuat mane pon.biase biase jela.tapi orang kat tepi tepi tu semua pandang aku lain macam.kenape?pelik ke aku cakap?ataupun suare aku macam Siti Nurhaliza?ataupun haritu wajah aku jelita seperti miss world?hmm..


disebabkan kejadian itu, jadi hari ini aku ingin menggalakkan semua orang belajarlah bahasa ibunda sendiri.banyak kebaikannya.(oh ye,tetibe teringat ade kawan aku mak bapak die orang parit tapi dia tak pandai sebut durian dalam loghat parit.adeke jadi dughie..salah negeri kot budak ni)





"loghat boleh disimpan,tapi jangan dibuang" 




p/s:aku tak salahkan mak aku ok.aku sayang mak aku.

No comments:

Post a Comment